Abstrakt
Článek se zabývá možnostmi zefektivnění a rozvoje oblasti úkrytí obyvatelstva před následky zbraní hromadného ničení a jiných mimořádných událostí v podmínkách České Republiky. V návaznosti na legislativní změny (Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020) rozebírá zpracování podkladů pro vybudování improvizovaných úkrytů a vytvoření standardu pro jejich projektování. Vytvořený standard představuje vzor pro jiné samosprávné celky využitelný v rámci krizového řízení
Abstract
This paper deals with the possibilities of effective development of sphere of population’s concealment against the influence of mass destruction weapons and other extraordinary events in the Czech Republic. In relation to legislative changes (The concept of population protection by the year 2013 until the year 2020) the paper analyses bases for building improvised shelters processing and creation of a standard for their designing. Created standard presents a model for other self-governing units utilisable in terms of crisis management.
Klíčová slova
Ochrana obyvatelstva, Improvizované úkryty
Key words
Protection of population, improvised shelters
ÚVOD
V následujícím článku jsou představeny pohledy a přístupy k řešení problému ochrany obyvatelstva ukrytím v improvizovaných úkrytech, který vznikl společně se schválením nové koncepce ochrany obyvatelstva České Republiky.
1. Problémy spojené s novou koncepcí ochrany obyvatelstva
V souvislosti s legislativními změnami v České Republice, především schválení Koncepce ochrany obyvatelstva do roku 2013 s výhledem do roku 2020, vyzniklo několik nových problémů v oblasti ochrany obyvatelstva ukrytím. Jedná se především o omezení údržby, výstavby a stavebních úprav stálých úkrytu. S ukrytím osob před následky působení zbraní hromadného ničení a jiných nebezpečných látek se v nové koncepci ochrany obyvatelstva počítá především s ukrytím v improvizovaných úkrytech (IÚ), dále v existujících stýlých úkrytech a obnovou dříve vyřazených stálých úkrytů. Koncepce dále ponechává hlavní odpovědnost za ukrytí obyvatel na orgánech obcí.
Koncepce však již podroněj nerozebírá oblast ukrytí a způsoby budování improvizovaných úkrytů. Tato skutečnost představuje problém, který stojí za vznikem spolupráce Statutárního města Zlín s Fakultou aplikované informatiky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně věnující se právě problematice improvizovaného úkrytí osob. Na základě požadavků a zkušeností se snažíme navrhnout optimální řešení pro projektování, případnou výstavbu správu a řízení improvizovaných úkrytů na území ORP Zlín.
1.1 MOŽNOSTI ŘEŠENÍ OCHRANY OBYVATELSTVA UKRYTÍM
Na základě zkušeností pracovníků městské části Brno Sever, dostupných informací a vlastního výzkumu hodnotíme jako optimální řešení ochrany obyvatelstva ukrytím následující činnosti:
a) vytvoření jednotného standardu pro hodnocení a projektování IÚ;
b) vytipování vhodných prostor vhodných pro úpravu na IÚ;
c) hodnocení vytipovaných prostor – stanovení potřebných úprav podle požadovaného stupně ochrany atd.;
d) návrh optimálních stavebních a jiných úprav pro získání potřebných ochranných vlastností – vybudování IÚ;
e) hodnocení navrhovaných úprav – na základě dostupnosti materiálů, náročnosti stavebních úprav atd.;
f) výběr optimální varianty a určení úprav;
g) zajištění potřebného materiálu k provádění úprav – nasmlouvání s dodavateli, určení lokalit v okolí s materiálem atd.;
h) zajištění smluvních ujednání pro využití prostor v mírové době;
ch) vytvoření dokumentů IÚ (plný a redukovaný standard);
i) prověření správnosti dokumentace a navrhovaného postupu výstavby IÚ.
2. Standard pro projektování a hodnocení improvyzovaných úkrytů
Standard tvoří základní prvek systému řízení a plánování ochrany obyvatelstva ukrytím. Obsahuje veškeré informace potřebné k projektování stavebních úprav, výpočtům potřebných hodnot a plánování ukrytí.
Standard se skládá ze dvou částí:
Plný standard – obsahuje většinu zjištěných informací. Slouží pro projektování improvizovaných úkrytů, potřebné výpočty a plánovíní ochrany obyvatelstva ukrytím. Po jeho vyplnění a zpracování je uložen na bezpečném místě a je veřejnosti nepřístupný.
Redukovaný standard – obsahuje informace, jejichž význam je relevantní pro zpohotovení improvizovaného úkrytu - stavební úpravy, vybavení atd.. Je poskytnut osobám zajišťující stavební úpravy a zpohotovení úkrytu – dokument je veřejně přístupný.
Obr. 1. Struktura standardu pro hodnocení improvizovaných úkrytů.
2.1 STRUKTURA PLNÉHO STANDARDU
Plný Standard je zpracován pro zpřehlednění a jednoduché vyplnění formou check-listu. Jeho struktura je tvořena následujícím oblastmi:
a) Základní údaje úkrytu – zpracovatele – vlastníka:
Adresa.
- Odpovědné osoby.
- Evidenční číslo úkrytu.
- Vypracoval.
- Mapka umístění úkrytu.
- Využití úkrytu.
- Určení úkrytu.
- Použití.
- Typ úkrytu.
- Doba zpohotovení.
- Doba provozu.
b) Současný stav bez úprav:
- TTD úkrytu.
- Rozměry místnosti.
- Plán úkrytu.
- Dokumentační foto.
- Stavební konstrukce (typ, materiál, výpočty hodnot ochranných vlastností).
- Potenciální zdroje rizik v okolí úkrytu.
- Vybavení úkrytu;
c) Navrhované úpravy:
- Potřebný materiál.
- Seznam navrhovaných úprav.
- Postup prací.
- Minimální úpravy.
- Optimální úpravy.
- Instalované vybavení – materiál.
- Časový plán provádění úprav úkrytu.
d) Stav po provedení navrhovaných úprav:
- TTD úkrytu.
- Rozměry místnosti: plocha otvorů + případné změny rozměrů vzniklé.
- Stavební konstrukce (typ, materiál, výpočty hodnot ochranných vlastností).
e) Poznámky, přílohy, odkazy na související dokumenty atd.
Pro snadnější práci je standard spracován v MS word a MS excel, které umožňuji efektivní využití v činnosti státní správy. Dále je doplněn interaktivními plány, mapami a software nástroji pro automatizované výpočty.
2.2 METODY ZÍSKÁVÁNÍ INFORMACÍ A POSTUP VYPLŇOVÁNÍ STANDARDU
Informace jsou získávány několika způsoby. Jedná se především o studium projektové dokumentace budov a prostor určených pro úpravu na improvizované úkryty. Dále jsou využívána fyzická měření daných prostor. V některých případech, kde není možno potřebné údaje zjistit je využito jejich odhadu. Při odhadovaní údajů se vychází ze zjištěných skutečností a praktických zkušeností. Při vyplňování standardu pak bývá zpravidla u odhadovaných údajů použito korekčního koeficientu pro snížení pravděpodobnosti chyby způsobené odhadem.
2.3 STANDARD JAKO ZÁKLAD OCHRANY OBYVATELSTVA UKRYTÍM
Tvorba standardu probíhá v součinosti s pracovníky Oddělení krizového řízení a obrany města Zlín. Díky této spolupráci je zajištěna vyšší efektivita a využití výsledků výzkumu v praxi.
Vytvořením standardu představuje základní prvek k zajištění plnění požadavků nové koncepce ochrany obyvatelstva v oblasti plánování a zajištění ochrany obyvatelstva ukrytím. Město Zlín tak představuje jedno z mála měst v České Republice, které vytváří aktivity v této oblasti a snaží se tak naplnit povinosti jim vyplývající z nové koncepce ochrany obyvatelstva.
3. DALŠÍ AKTIVITY
Vytvoření standardu a jeho optimalizace představují první krok řešení problému ochrany obyvatelstva ukrytím, na který dále navazují další činnosti (viz kapitola 1.1). Jedná se především o:
Průzkum a hodnocení jednotlivých prostor vhodných pro vybudování improvizovaných úkrytů na území statutárního města Zlín.
Návrh potřebných stavebních úprav pro zajištění dostatečných ochranných vlastností improvizovaného úkrytu.
Logistické zajištění stavebních úprav – zajištění pracovních sil, smluvních ujednání pro zajištění těchto prací a stavebního materiálu.
Zajištění smluvních ujednání o užívání prostorů v mírové době, vlastnických právech atd.
Po hodnocení jednotlivých prostor a návrhu potřebných úprav mohou být zahájeny práce na implementaci vytvořených dat do sítě GIS města Zlín. Tato implementace zajistí značné zvýšení efektivity plánování a řízení ochrany obyvatelstva..
Tento článek vznikl za podpory grantu IGA Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulty Aplikované informatiky, číslo IGA/46/FAI/10/D, Hodnocení současného stavu stálých a improvizovaných úkrytů na území statutárního města Zlín a ORP Zlín.
LITERATURA
Aktuální číslo
Odborný vědecký časopis Trilobit | © 2009 - 2024 Fakulta aplikované informatiky UTB ve Zlíně | ISSN 1804-1795