Ing. Milan Kladniček
Městská police ve Zlíně
Abstrakt
Bezpečnost občanů je jedním z předních úkolů politiků a pracovníků
veřejné správy.
Hrozba mezinárodního terorismu a stále častější kriminální útoky
na soukromé
i společenské zájmy včetně mimořádných událostí, které nám připravuje
sama příroda, význam ochrany obyvatel dále prohlubují. Jednou z cest jak přispívat
ke zvýšení bezpečnosti a pořádku je integrace moderních informačních bezpečnostních
technologií.
Úvod
Jednou ze základních podmínek trvale udržitelného rozvoje společnosti
je bezpečnost
a ochrana obyvatel. Vlivy, které negativně působí na zákonem chráněné
společenské zájmy mohou být různé. Vedle pachatelů trestné činnosti a narušitelů
veřejného pořádku, je to především komplex přírodních a technických vlivů způsobilých
vyvolat havárie, mimořádné události a krizové stavy. Dopady jejich škodlivého působení
vždy ohrožují život, zdraví, majetek, životní prostředí, funkcionalitu veřejné správy
nebo jiný zájem společnosti. Ochrana těchto zájmů je především věcí státu, odpovědnost
je však rozložena na všechny úrovně veřejné správy. Významný podíl zajišťování bezpečnosti
a ochrany obyvatel připadá na obce, které hledají pro realizaci svých úkolů, vymezených
legislativou, účinné nástroje. Vedle rozsáhlého souboru činností a postupů k minimalizaci
možných dopadů incidentů a mimořádných událostí je velmi důležitá informační a technická
podpora bezpečnosti. Budování technických systémů v oblasti bezpečnosti, veřejného
pořádku a krizového řízení je mnohdy nahodilým, účelovým a nesystémovým procesem.
I technicky velmi vyspělá řešení působí izolovaně a neprovázaně. Jejich využití
při řešení rozsáhlých incidentů je pak neefektivní. Zahraniční zkušeností ukazují,
že východiskem k vyšší efektivitě je promyšlená integrace jednotlivých prvků technické
bezpečnosti do ucelených integrovaných informačních bezpečnostních systémů.
Významným aktivním aktérem v tomto úsilí vedle státu a jeho bezpečnostních
orgánů
se stávají obce a kraje.
Statutární město Zlín využívá pro zvýšení bezpečnosti občanů řadu
systémů, důsledně
je rozvíjí a modernizuje. Jeho orgány potřebu integrace informačních
a bezpečnostních technologií pochopily jako příležitost pro budoucnost a učinily
první kroky v oblasti investic.
1 Integrovaný bezpečnostní systém pro podporu činnosti bezpečnostních a krizových orgánů města.
1.1 Nutné podmínky realizovatelnosti projektuProjekt návrhu propojení technických a informačních systémů ochrany bezpečnosti musí být budován jako systém:
Integrace informačních systémů ochrany bezpečnosti občanů ve městě
Zlíně musí
respektovat celkovou hierarchii informačních systémů krizového řízení
České republiky, převzatý ze závěrů studie proveditelnosti informačního systému
krizového řízení ČR.
1.2 Model architektury integračního prostředí
Sledujeme tyto základní hlediska:
Základními „sloupy“ architektury, které představují propojení mezi
jednotlivými entitami
a umožňují hierarchické uspořádání modelu, jsou zejména
bezpečná komunikační infrastruktura a celková orientace informační architektury
na služby (SOA, Service Oriented Architecture).
Obr. 1 Studie proveditelnosti informačního systému krizového řízení ČR
|
soubor centrálně poskytovaných webových služeb s funkcionalitou relevantní k bezpečnosti města a krizovému řízení |
|
představují souhrnně úložiště strukturovaných a nestrukturovaných dat |
|
aplikace, která zajišťuje uživateli přizpůsobený (personalizovaný) přístup k informacím prostřednictvím WWW prohlížeče |
|
nově vzniklá aplikace, která zpracovává lokální (ve smyslu definovaných úrovní) úlohy |
|
stávající aplikace, která zpracovává lokální (ve smyslu definovaných úrovní) úlohy |
|
na centrální úrovni supervizor, který má za úkol administraci centrálních úloh IS, na lokální úrovni administrátor spravující konkrétní lokalitu |
|
všichni autorizovaní uživatelé IS KŘ |
|
fyzické nebo právnické osoby, jenž vstupují do procesů IS KŘ ať již jako dodavatelé dat nebo aktivně při konkrétní krizové situaci |
|
zahraniční informační systémy (či technologické infrastruktury) s kterými probíhá datová výměna resp. je požadavek na nějakou formu komunikace |
|
datové vstupy či konektory prostřednictvím kterých vstupují data do IS KŘ |
|
integrace konkrétních aplikací resp. jejich funkcionalit do celků s vyšší homogenitou |
Tab. 1 Jednotlivé entity v architektuře
Prostředí, ve kterém má integrace vzniknout, je značně heterogenní a to jak v oblasti stávajících informačních systémů či komponent, tak v oblasti legislativy i krizového řízení, resp. jejího výkladu a výkonu.
1.3 Obecný návrh řešení
Jedná se o návrh řešení Integrace informačních systémů ochrany bezpečnosti
občanů
ve městě Zlíně. Cílem je integrovaná informační a technologická podpora
pro řešení událostí, stavů a mimořádných situací operačních a dispečerských pracovišť
organizací a orgánů na všech úrovních státní správy a samosprávy s vizualizací do
grafického informačního systému. To vše na základě monitorování stavu v oblasti
bezpečnosti a krizového řízení (mimořádné bezpečnostní opatření, živelné pohromy,
prostředí, požáry, dopravní přetížení komunikací).
Systém rozlišuje jednotlivé událostní podsystémy (tj. podsystémy generující nebo rozlišující jednotlivé typy událostí), jako jsou pracoviště operačních středisek nebo jejich GPS, MKDS, EZS, VISO, GIS, PCO. Tyto událostní podsystémy mají vlastní činnost a jsou řízeny vlastními událostními servery propojenými do celého systému. Pomocí tohoto propojení a automatizovaných filtrů je možno události z jednotlivých událostních podsystémů přenést do celého systému. Operační pracovníci a jednotliví operátoři tak mohou být informováni jak o jednotlivých událostech, tak i o vývoji celé situace, včetně potřebných souvislostí. Tyto činnosti se odehrávají bez potřeby hlasové komunikace.
Obr. 2 Přínos navrhovaného řešení
Integrované pojetí systému dovoluje vydělit jednotlivé specializované
činnosti
na samostatná, specializovaná pracoviště, obsluhovaná specializovanými
operátory. Tato pracoviště jsou neustále propojena a jejich činnost může být systémem
synchronizována buď automaticky (při vzniku události s vyšším nebo vysokým stupněm
naléhavosti) nebo
z podnětu operátora.
Základem systému je inteligentní (tj. interaktivně dotazovatelné)
přesné mapové pozadí (mapová scéna), na něž jsou promítány všechny typy událostí,
lokalizace a záběrové úhly kamer, pohyb vozidel a činnost automatizovaných prvků
(EZS a jiné detekční prvky). Každá událost, kterou systém registruje a zaznamenává,
je lokalizována. To znamená,
že jsou (automaticky, nebo manuálně - kliknutím
do plochy mapy) zjištěny a zaznamenány geografické souřadnice každé události a symbol
události je na mapě okamžitě zobrazen. Události jsou zobrazovány selektivně, podle
typu pracovišť a naléhavosti jednotlivých událostí. Na události nejvyšší naléhavosti
reaguje celý systém, na události menšího významu pak pouze jednotlivá pracoviště.
Událost lze do celého systému (tj. na všechna pracoviště) propustit automaticky
nebo činností obsluhy.
Pro řídící pracovníky policejních složek je tak k dispozici rozsáhlý
materiál
pro vyhodnocování činnosti, efektivity zásahů a efektivity přidělení
zdrojů.
Přínos řešení:
Umožňuje:
Integrace:
Obr. 3 Jednotlivé moduly Integrovaného bezpečnostního systému
1.4 Technický návrh řešení
Propojení SW a HW pod jednotnou platformu nazývám Emergency control centrum ECC.
Projekt byl vytvořen k podpore činnosti městské policie, jako ucelený
systém technické
a informační podpory bezpečnosti a veřejného pořádku. Tato
podpora je systémově zajištěna několika úrovněmi.
Mezi technologickou podporu lze zařadit prvky VISO - systém vyrozumění
a varování obyvatelstva, GPS — systém aktivního sledování vozidel s online přenosem
dat prostřednictvím mobilní sítě (GPRS přenosy), GIS systém pro zobrazení geografických
dat a jako zobrazovací platforma ostatní moduly, zpřístupnění databáze UIRADR se
zobrazením těchto bodů v mapě a dohledáváním informací v návaznosti na tento modul,
CCTV — systém pro sledování obrazu z kamer s využitím ostatních výše zmíněných
modulů, PCO — pult centrální ochrany systém pro sledování stavů jednotlivých PCO
objektů a jejich vizualizace
v GIS s propojením na CCTV (automatické natočení
kamery v případě poplachu).
Tyto systémy jsou využity hlavně pro operativní řízení, pro které vytváří společný obraz technologií a to jak v okamžiku řešené události tak i při rutinních povinnostech dispečera.
Systém je koncipován jako modulární a je tvořen několika aplikačními servery ukládající svá data do MS SQL databáze.
1.4.1 Horizontální členní struktury systému (modularita)
Vodorovné členění spočívá v modularitě aplikace, což je prakticky
realizováno několika více-méně nezávislými moduly, které nabízí širokou funkčnost
pro různé typy uživatelů. Může jít od podpory krizového a bezpečnostního plánování
až po celkové řešení operačního střediska a dispečinků městské policie, zdravotní
záchranní služby a jiných institucí s navzájem odlišnými kompetencemi a agendou.
Každá kooperující složka definuje své požadavky na integritu svého pracoviště případně
technologii, kde skladba se odrazí
na kombinaci instalovaných modulů.
Základ úspěchu takové aplikace pak závisí na množství dostupných modulů a jejich poskytované funkčnosti. Modul Operation nabízí například moduly (resp. podmoduly): jako hlavní modul Operation (modul operačního střediska), Resources (modul zdrojů včetně plánování lidských zdrojů), Contacts (přehled kontaktních dat na fyzické i právnické osoby), přičemž na úrovni výš je propojen i s ryze technologickými moduly jako CCTV (dohlížecí kamerový systém), GIS (mapy), VISO (sirény a hlásiče), PCO (zachycení a zpracování signálu z detekčních zařízení) atd.
1.4.2 Vertikální členění struktury systému (tři vrstvy)
Závislé členění představují tři vrstvy: datová, logická a prezentační — které se vztahují ke každému modulu
Datová vrstva
Nejnižší vrstvou modulu je datová vrstva, zabezpečující zpracovávání
dat v datovém uložišti (většinou standardní databázový systém). Na této úrovni pracuje
programátor jenom s objektovou nadstavbou, která v sobě zapouzdřuje jakoukoliv práci
s daty a navíc je automaticky transformuje na objekty (ve smyslu objektově orientovaného
programování) a programátor je tudíž nemusí sám logicky dodatečně propojovat nebo
jinak upravovat. Ten však níže pod tuhle vrstvu nemůže zasahovat, to znamená, že
nemůže k datům
přistupovat jinak než přes objektovou nadstavbu. Tato nadstavba
je natolik univerzální, že dokáže pracovat s růzdnými typy databázových systémů,
jako například MS SQL, Oracle, PostgreSQL, MySQL a pod. S takovou možností je zabezpečeno
uspokojení naprosté většiny integrujících složek, pokud upřednostňují řešení založené
na konkrétním databázovém systému. Možnosti objektové nadstavby ale sahají mnohem
dál, od určení práv uživatelům na uložená data, až po optimalizování mnohých nejčastěji
prováděných či časově náročných operací s daty.
Logická vrstva
Logická vrstva je v podstatě implementací požadavku uživatele (častokrát zastoupeného analytikem IT nebo vedoucím jednotlivých složek), přičemž tuto implementaci vykonává programátor. Jde jednak o aplikování objektového databázového návrhu modulu a jednak logiky mezi objekty i moduly navzájem. Jde o technické propojení mezi podpůrnými moduly Integrovaného bezpečnostního systému.
Prezentační vrstva
Nejvyšší vrstva, tedy prezentační, představuje rozhraní aplikace
s operátorem jednotlivé aplikace nebo kompletního Integrovaného bezpečnostního systému.
Je to základní vizualizační prostření operátorů. Důraz je kladen především na přehlednost
grafického a databázového rozhraní včetně uživatelského komfortu. Rychlost a spolehlivost
všech aplikací
a práce s nimi nabývá svého významu v prostředí operačních středisek
bezpečnostních složek a složek krizových štábů.
1.4.3 Plošné členění struktury systému (architektura)
Centrem celého systému je server, kde je umístěn tzv. aplikační
server. Jde o program,
ke kterému se připojují klientské aplikace a který v
sobě zapouzdřuje práci s daty i ovládání nebo technické prostředky (u modulu GPS,
VISO, PCO, CCTV a pod.).
To znamená, že server je nebo může být jenom jeden,
ale jenom směrem navenek. Interně
je totiž schopen pracovat s daty i na jiných
serverech (především při načítání aktuálních dat z externích datových zdrojů (např.
statistického úřadu, katastrálního úřadu, městského úřadu). Nejčastěji ale pracuje
s daty, která jsou uložena přímo na daném serveru. Přistupuje k nim samozřejmě přes
již zmíněnou objektovou nadstavbu. Přítomnost hlavní části objektové nadstavby na
serveru umožňuje optimalizaci různých technických řešení, kromě jiného konkurenční
přistup klientů k datům, ukládání dat do vyrovnávací paměti, kontrolu práv uživatelů
k datům a pod.
Na tenhle aplikační server chodí také všechny požadavky na systém, přičemž je jedno, jestli jde o běžnou klientskou stanici, zařízení typu PDA nebo signál z PCO. Aplikační server tedy představuje integrátora všech modulů a technologií, proto může například na signál z PCO reagovat modul Operation (zobrazení informací o události na hlavní obrazovce operačního střediska), modul GIS (zobrazení polohy čidla, který signál vyslalo) nebo modul CCTV (zaměření nejvhodnější kamery na pozici čidla).
Jak již bylo řečeno, k aplikačnímu serveru jsou připojené taky pracovní stanice, v případě výpadku hlavní serveru se však mají možnost připojit na server záložní. Pracovní stanice mohou být seskupena do různých skupin, přičemž každá může mít přístup k jiným datům (podle oprávnění) nebo funkčnosti (podle toho, jak je aplikace pro přístup do systému upravena).
1.5 Integrace informačních bezpečnostních systémů ve Zlíně graficky
Integrace dvou operačních bezpečnostních pracovišť a krizového řízení.
Je to pracoviště policie ČR ve Zlíně a Městské policie Zlín dále místnost a pracoviště
krizového řízení na městské policii a pracoviště oddělení krizového plánování. Podle
požadavku pracujeme ve třech heterogenních sítích. Jedná se o síť Městské policie
Zlín, síť Magistrátu města Zlína
a síť Městského kamerového a dohlížecího systému.
Základním cílem je distribuce a ovládání video signálu s integrací PCO. To vše s
vizualizací v základním grafickém a informačním systému s možností přiřazených priorit
operátorů a pracovníků jednotlivých pracovišť. Provázanost jednotlivých skupin je
pomocí ruotování a oddělených síťových karet.
Obr. 4 Integrace informačních bezpečnostních systémů ve Zlíně
Závěr
Statutární město Zlín a jeho integrační procesy technických informačních systémů podpory bezpečnosti a krizového řízení ve městech jsou odrazem k co nejefektivnějšímu plnění zákonných úkolů s vysokou úrovní technické podpory tak, aby zlínský Integrovaný bezpečnostní systém mohl být pro ostatní města příkladem vyspělého řešení na úrovni vyššího republikového či evropského standardu.
O podobnou prestiž se Zlín úspěšně ucházel u městského kamerového dohlížecího systému, který je dnes považován v ČR za model.
Navržené prostředí Emergency control centrum — ECC svou modulární
strukturou, otevřenou architekturou, umožňuje proces integrace nastavit a dále rozvíjet.
Stručně byla popsána například funkcionalita propojení kamerového systému (MKDS)
a systému objektové bezpečnosti (PCO) v grafickém informačním systému (GIS), kterou
však je možné v budoucnosti doplnit o dynamické vazby na varovné a vyrozumívací
systémy (VISO)
a geografické polohopisné systémy (GPS).
Hlavní přínos integrovaného bezpečnostního systému spočívá v rychlém
a komplexním zpracování informací o incidentu, disponibilních silách a prostředcích
pro jeho řešení
a usnadnění rozhodovacích a řídících procesů, včetně jejich
přehledné vizualizace. Výsledkem je rychlá reakce, efektivní zásah a minimalizace
dopadů na zákonem chráněné zájmy kteréhokoli nežádoucího vlivu na ohrožení bezpečnosti.
Plná digitalizace umožňuje, aby přínosy integrace byly využitelné na libovolné úrovni
operačního nebo krizového řízení. Navržené řešení preferuje operační pracoviště
městské policie, Policie ČR a krizového štábu, nevylučuje však zapojení dalších
subjektů jako jsou hasiči, záchranná služba a vyšší úrovně krizového řízení.
Výše uvedené řešení je potřeba chápat jako první důležitý krok efektivní technické podpory posilování bezpečnosti a ochrany obyvatel, která je podmínkou rozvoje prosperující společnosti.
Oceněním jim bylo vyhodnocení MVČR jako nejlepší projekt Prevence kriminality za rok 2008 s nominací na Evropskou cenu prevence kriminality ECPA.
Aktuální číslo
Odborný vědecký časopis Trilobit | © 2009 - 2024 Fakulta aplikované informatiky UTB ve Zlíně | ISSN 1804-1795